W jaki sposób informacje o konsumentach gromadzą niewielkie firmy, a jak z identycznym zadaniem radzą sobie wielkie koncerny

Gdy kupujemy w sklepie konkretny towar, to zdarza się, że niekiedy do naszych dłoni trafia również blankiet, w którym mamy podać prywatne dane. W ten sposób instytucje zbierają informacje o swoich konsumentach oraz ich preferencjach zakupowych.

Potem zebrane dane zostaną wykorzystane w celach marketingowych. Ta, coraz bardziej popularna praktyka, doczekała się już osobnej nazwy – marketing baz danych jest pojęciem znanym zarówno uczniom, jak i dyrektorom.

Dzięki internetowi możliwa stała się bardzo szybka oraz sprawna komunikacja. Nie są konieczne koperty czy znaczki, co znacząco ułatwia kontakty z klientem. Wystarczy jedynie zredagować treść maila, a potem rozesłać ofertę. Jednak należy pamiętać o tym, żeby trafiła ona do właściwych adresatów, czyli tych, którzy w rzeczywistości będą zainteresowani danym produktem bądź usługą. Trudno, aby samotna pani po czterdziestce zechciała kupić preparat tutaj interinstal preparat do klimatyzacji do cery trądzikowej.

baza danych

Autor: labormikro
Źródło: http://www.flickr.com

Nieduże firmy prowadzą bazy w dość prymitywny sposób – dla przykładu, w Accessie powstaje dokument, który zbiera podstawowe dane o klientach, a także ich numery telefonów. Przy okazji pracownice bywają napominane, aby obok imienia oraz nazwiska wpisywać również niezwykle osobiste informacje, uzyskane trakcie osobistych rozmów. I jeżeli dowiedzą się, że klientka przed miesiącem urodziła dziecko, to następną rozmowę mogą rozpocząć od pytania, jak rośnie synek – takie zachowania są niezwykle pozytywnie odbierane.
Zupełnie inaczej ten temat należałoby przedstawić biorąc pod uwagę wielkie koncerny. Tutaj wymienione wyżej bazy muszą być bez przerwy porządkowane – standaryzacja danych bywa niezwykle potrzebna, po w przeciwnym wypadku korzystanie z baz nie będzie miało żadnego sensu. Jeżeli np. wpisy będą się duplikować, to do jednego adresata trafią dwie przesyłki, co w przypadku papierowej korespondencji będzie prawdziwą rozrzutnością firmowych pieniędzy.

Okresowa Standaryzacja danych bywa zatem obligatoryjna dla tych firm, które kilka lat w ogóle nie aktualizowały lub nie porządkowały wiadomości o swoich klientach. Takie zadania można oczywiście poruczyć pracownikom etatowym, ale wydaje się, że takie rozwiązanie raczej się nie sprawdzi. Z tak określonym zadaniem poradzą sobie bardzo dobrze jedynie osoby zatrudnione w przedsiębiorstwach, które gromadzą różnego typu bazy danych. Przy okazji można również skorzystać z pozostałych usług, takich jak na przykład archiwizacja danych lub ich segmentacja – . Tak czy owak, podjęcie konkretnych działań bywa o tyle ważne, że za kilka miesięcy przyczyni się do pewnego wzrostu dochodów.